Uno matkusti tutustumaan tuon ajan kasvatusopillisiin edelläkävijöihin.
WOLMAR
Tässä näemmekin kartan tästä sinun Euroopan-matkastasi.
UNO
Ensin menin Ruotsiin, siellä olin lähinnä Tukholmassa. Tapasin Ruotsin etevimpiä miehiä kasvatusopin alalla. Muun muassa iäkkään kreivin, Torsten Rudenschöldin.
WOLMAR
Millainen oli tapaamisesi hänen kanssaan?
UNO
Tuota kohtaamistamme en unohda ikinä! Tuo herttainen ukko kuunteli erinomaisella tarkkaavaisuudella, kun esittelin mielipidettäni naisten sivistyksestä, ja sanoi lopuksi, että Te, herra pastori, olette käsittänyt kansansivistyksen vielä syvemmältä kuin minä.
WOLMAR
Katsoppas ukkoa!
UNO
Hän jatkoi, että minulla ei ollut Ruotsissa mitään oppimista vaan päinvastoin! Hän tuki täysin ajatuksiani naisten täydellisemmästä kasvatuksesta.
WOLMAR
Mikä oli tilanne Ruotsissa siihen aikaan, olivatko kansakouluolot siellä hyvällä tolalla?
UNO
Enpä voi sanoa. En ollut tyytyväinen näkemääni, vallitsevat käsitykset kansakoulusta eivät olleet korkeatasoisia. Mutta keskustelut, joita kävin ruotsalaisten, alalla etevien miesten kanssa, sitä vastoin olivat!
WOLMAR
Mihin jatkoit matkaasi Ruotsista?
UNO
Saman vuoden lopulla siirryin Tanskaan. Siellä tunnettu valtiomies D. G. Monrad oli kansakoululaitoksen ylitirehtöörinä.
WOLMAR
Miten asiat olivat Tanskassa?
UNO
Paremmin kuin Ruotsissa, mutta Tanskassakaan kansakoulu ei ollut vielä irtautunut pappisvallasta. Tanskasta jatkoinkin sitten aika pian Saksanmaalle.
WOLMAR
Mihin keskityit ensin Saksassa?
UNO
Menin Hampuriin ja aloitin koulumaailmaan tutustumisen lastentarhoista. Ja kuuntelin Louise Fröbelin luentoa.
WOLMAR
Niin hänen miehensä Friedrich Fröbel oli…
UNO
kuuluisa kasvatustieteilijä, kyllä. Ostin Hampurista hänen kehittämänsä fröbeliläiset leikkikalut ja lähetin ne kotiin lapsille. Innostuin yhä enemmän työkasvatuksesta ja siitä, miten oppia voi leikin avulla.
WOLMAR
Tapasit myös kuuluisan Adolph Diesterwegin?
UNO
Berliinissä. Häntä minä todellakin ihailen! Kävimme monia innostavia keskusteluja hänen kanssaan. Tosin hän oli kyllä hyvin kiireinen tuohon aikaan.
WOLMAR
Berliinin seminaarihan oli Diesterwegin kehittämä?
UNO
Aivan, korkean tason oppilaitos, kolmivuotinen opettajaseminaari ja moniluokkainen harjoituskoulu. Saksassa tutustuin myös sekä sokeiden että kuurojen kouluun.
WOLMAR
Mihin matka jatkui Berliinistä?
UNO
En enää edes muista tarkalleen, mutta ainakin poikkesin Dresdenissä. Siellä näin ensimmäisen lastenseimen ja päätin perustaa sellaisen myös Suomeen, sekä seminaarin että tyttöjen kansakoulujen yhteyteen.
WOLMAR
Lastenseimi tarkoittaa pienten lasten päivähoitopaikkaa. Ketä tapasit Dresdenissä?
UNO
Oi, niin. Tapasin sivistyneen Bertha Glöckerin, ihastuin hänen opetukseensa, ja myönnettäköön, että ehkä vähän muutoinkin.
WOLMAR
Mutta et kuitenkaan jäänyt Dresdeniin, vaan matkasi jatkui?
UNO
Sitten taisin viipyä viikon verran Wienissä, ja siinä lähellä Liesingissä. Siellä toimi Georgensin johtama kasvatuslaitos Levana, josta olin kuullut kovin paljon kielteistä.
WOLMAR
No mikä oli oma vaikutelmasi tuosta koulusta?
UNO
Ei se mikään esimerkillinen koulu ollut. Varsinkin koulun johtajassa olisi ollut parantamisen varaa, mutta siellä toteutettiin ansiokkaasti fröbeliläistä työkasvatusta koko kouluajan. Ja ilmeisesti tästäkin syystä lapset suhtautuivat toisiinsa hyväntahtoisesti ja auttavaisesti.
WOLMAR
Sitten matkasi jatkui Sveitsiin?
UNO
Sveitsin kansakoululaitoksen henki ja järjestys tekivät minuun vaikutuksen. Se, mitä näin Sveitsissä, vaikutti suuresti siihen, millaisia ehdotuksia laadin Suomen kansakoululaitoksen kehittämiseksi.
WOLMAR
Ja sitten sinun piti mennä vielä Englantiin?
UNO
Piti, mutta sairastuin Hollannissa ollessani, olin Amsterdamissa useat viikot vuoteenomana. Sitten palasin Hampurin ja Skandinavian kautta takaisin kotimaahan.
WOLMAR
Tunsit toki eurooppalaisia kasvatusopillisia suuntia jo ennen matkaasi, mutta varmasti matka kuitenkin vahvisti monia ajatuksiasi siitä, miten kansakoulu Suomessa tulisi järjestää.
UNO
Totta kai, matka oli hyvin opettavainen. Laadin matkakertomuksen senaattiin, ja sen pohjalta he tulivat siihen tulokseen, että minä tunnen elävää harrastusta kansansivistykseen ja että minulla on valistusta ja kypsää kokemusta tähän liittyvissä aiheissa.
WOLMAR
Sitten sinut palkattiin laatimaan täydellinen ehdotus niin kansakoulunopettajaseminaarin kuin itse kansakoulujen järjestämiseen.
UNO
Aivan, pääsin siis aloittamaan työt!